דילוג לתוכן הראשי

שאלה 37 - למה דווקא 6 מיליון?

כמובן שלפני כן השאלה המתבקשת היא, האם בכלל באמת מדובר ב 6 מיליון?
התשובה: לא בדיוק. 
לא באמת יודעים כמה. אין ראיות חותכות. לפי המחקרים הרשמיים, המספר עומד על בין 5 ל 6 מיליון. 

חללים במלחמת העולם השנייה ויקפדיה:
״כל המחקר הרציני מאשר שמספר הקרבנות נע בין 5 ל-6 מיליון. חישובים מוקדמים מציינים טווח שבין 5.1 מיליון (ראול הילברג) ל-5.95 מיליון (יעקב לשינסקי). היסטוריונים רבים סבורים ש-6 מיליון זוהי הערכה גבוהה מדי ואחרים אומרים שנרצחו מעל 6 מיליון לאחר שנמצאו עדויות חדשות של קברי אחים באוקראינה.[1] מחקר חדש יותר, שערכו פרופ' ישראל גוטמן וד"ר רוברט רוזט, והתפרסם באנציקלופדיה של השואה, מעריך את מספר הנספים היהודים בין 5.59 ל-5.86 מיליון; ומחקר בניהולו של ד"ר וולפגנג בנץ מציג טווח שבין 5.29 ל-6 מיליון. מאחר שאין מידע סטטיסטי חד-משמעי על כל היהודים שהושמדו במדינות הכיבוש הנאצי, ובגלל שינויי גבולות תכופים לפני המלחמה, במהלכה ואחריה, קשה למנות את מספר הקרבנות המדויק בכל מדינה. המידע שלהלן לקוח מתוך האנציקלופדיה של השואה, והוא מבוסס על מחקרים שנעשו ביד ושם.[2]

״עד היום הונצחו במאגר כארבעה וחצי מיליון יהודים שנרצחו בשואה״
״ב-2014 הורחב מאגר השמות כדי להגדיל את הנגישות למידע רב השמור ביד ושם בנוגע ליהודים שנרדפו בתקופת השואה. נוספו פרטים על אודות קרבנות שלא תועדו בעבר, ובכללם פרטים לגבי רבים מאלו שלא ניתן לקבוע מה עלה בגורלם. לדוגמא, מידע על למעלה ממחצית של מיליון וחצי היהודים שנמלטו או פונו לאזורים במרכז ברית המועצות כתוצאה ממבצע ברברוסה שהחל ב-22 ביוני 1941. אחרים נכלאו במחנות עבודה או בגטאות. ככל הנראה, רבים מהאנשים הללו לא שרדו. המאמצים להשגת מידע מהימן על גורלם עדיין נמשכים״.

 עד היום הצליחו ביד ושם לאסוף מספר נמוך בהרבה. וטוענים שיש להם מידע על מיליון וחצי נעדרים. לא עברתי על כל החומר שם, אבל יש כאלו שכן. מצאתי כתבה שבה חוקר טוען, שהרשימות שם דיי מבולגנות. 

עיתון הארץ, זהו האיש שנקב לראשונה במספר שישה מיליון ד״ר יואל רפל: ״אחד המקורות המרכזיים למסמכים הוא ארכיון יד ושם. באתר שלו כתוב כי המחקר שנעשה עד כה "מאשר שמספר הקורבנות נע בין חמישה לשישה מיליון". מחקרים שונים, שמצוטטים ביד ושם, מצביעים על מספרים שונים, בהסתמך על מפקדי אוכלוסין מלפני ואחרי המלחמה ועל מסמכים נאציים שבהם נתונים על גירושים והשמדה. במאגר השמות של יד ושם ישנן כ–6.5 מיליון רשומות של קורבנות, אך אלה כוללות כפילויות — אנשים שמופיעים ביותר מרשומה אחת. לפי ההערכות ביד ושם, כשמסירים את הכפילויות המאגר כולל כ–4.8 מיליון שמות. שאר השמות עדיין לא התגלו וייתכן שלא ייוודעו לעולם״.

כמו כן, יש סיכוי שהיו רבים שהיגרו ושינו שמות כדי להסתיר את זהותם, ולא חזרו אחורה וחשפו את את האמת. יכול להיות מתוך פחד מהשלטונות של המדינה שהם היגרו אליהם בשקר, והעדיפו שזה ישאר ככה כדי לא לסבך את חייהם. כמו כן, יש גם אפשרות שהיד של יד ושם היתה רכה עם החישוב כדי כמה שיותר לקבע את המספר המקודש שש מיליון.

חללים במלחמת העולם השנייה ויקפדיה:
״מיליון וחצי יהודים לחמו בחזיתות במדי צבאות בעלות הברית מתוכם כחצי מיליון יהודים נהרגו בקרבות. יותר מ-350 אלף חיילים יהודים נפצעו, כשליש מהם נפצעו באורח קשה״.

מתי התקבע המספר 6 מיליון בקשר לשואה?

״אין נתון מדויק על מספר היהודים שנספו בשואה. המספר שמציינים בדרך כלל הוא 6 מיליון, בעקבות עדותו של אדולף אייכמן שנתן בעת משפטו בשנת 1961, ששימש מומחה לעניינים יהודיים במשרד הראשי לביטחון הרייך ומילא תפקיד בכיר במדיניות "הפתרון הסופי" הנתון הזה נתן אייכמן להיינריך הימלר בשנת 1944. 

שנים חשבו שזה הגיע מאייכמן, לא מזמן התגלה מסמך שעל פיו מסיקים שהמספר עלה עוד לפני כן. 

״המסמך שמצאתי היה פרוטוקול של "דברים מפי אליעזר אונגר בישיבת כל הארגונים החלוציים, מיום 19.1.1944". יומיים לאחר הגעתו לארץ (17.1.1944), התייצב אונגר ונשא דברים קשים וכואבים בנוכחות כל ההנהגה הציונית בארץ ישראל. בדבריו נקב אונגר, בפעם הראשונה, למיטב ידיעתי, במספר שישה מיליון.

״את נאומו פתח במילים: "יהדות פולין כלתה ואיננה עוד. אדמת פולין - קבר קדוש של יהדות פולין ואירופה. הייתי יכול להביא לכם מתנה קדושה: רגב עפר מאדמת פולין רווית דם אומה, שמתה מות קדושים". והוא ממשיך בעדות שמאזיניה נחרדים לתוכנה: "בראשית אפריל 1943 הגיעה לאוזנינו (בפולין) על פי הרדיו החשאי, זעקת רבי סטפן וויס (ממנהיגי יהדות ארה"ב) על שני מיליון יהודים שהושמדו בפולין. שמענו ותמהנו: הטרם ידע העולם כי מספר חללי האומה לשישה מיליון (ההדגשה במקור) כבר הגיע!"

״לאורך השנים התקבעה התפיסה כי אייכמן היה האיש שקבע לראשונה כי מספר הנרצחים היהודים בשואה היה 6,000,000. אלא שמסמך ארכיוני שהתגלה באחרונה מגלה כי היה זה דווקא אדם בשם אליעזר אונגר, ניצול שואה מפולין שעלה לארץ ישראל וחשף זאת בעיצומה של המלחמה״

״...חיפוש בארכיונים מעלה שהוא הוזכר כך, בפעם הראשונה, מפי פעיל ציוני שנמלט מהתופת, בנאום בארץ ישראל החודש לפני 76 שנה, בעיצומה של ההשמדה״

מכל זה אפשר להבין, שממש לא צריך לקחת את המספר הזה, 6 מיליון, כהערכה יותר מדי מדויקת. בכל זאת לא נוהגים לציין זאת. במקרים אחרים כן טורחים לידע שהמספר מעוגל.



[הדגשות שלי] 
כאן, בכל הקטגוריות חוץ משניים לא מתיימרים לדעת מספר מדוייק. היוצאים מן הכלל הם אזרחים סרבים, ויהודים. ההבדל בינהם הוא קודם כל שאם לא מחפשים לא נדע כמה קורבנות סרבים, ואין שום בעיה לשאול ולברר אם יש סיכוי שמדובר במספר אחד. לעומת זאת 6 מיליון שנוצר ממנו מין הילת קדושה.

״מגוון חוקרי השואה העריכו את מספר הנספים בין 5.1 ל־6.2 מיליונים, אך בתודעת העם התקבע מספר אחד, חובק כול. 

בדיוק עכשיו יוצא סרט תעודה חדש. ״המספר העגול״. למרות שלגויים זה נושא רגיש מדי כדי לגעת בו, למזלנו ליהודים עדיין יד את הפרוולגיה. 
״המסע נפתח, בהתאם, בדמות אב אלטרנטיבית – לפחות ככל שהדברים אמורים בנרטיב שבונה כאן פישר. זהו ההיסטוריון פרופ' יהודה באואר בן ה-93, שבמחקריו שולל לחלוטין את המספר הכל כך לא חשוב מבחינתו בתולדות השואה. זהו, לדבריו, "מספר נאצי", אגדה ותו לא, בדיוק כמו המעשיות על סבונים שהכינו הנאצים מקורבנותיהם היהודים. חלק מנרטיב היסטורי שיצרו המעוולים, וככזה חובה מוסרית לדחות אותו.
מסתבר, אגב כך, שהמספר שישה מיליון עלה בהזדמנויות שונות, בהקשר של יהדות אירופה, עוד ערב המלחמה, וגם הרבה לפניה. בדרך זו תוהה פישר על האופן שבו המיתי נהפך להיסטורי והאגדה – לזיכרון״.

״על הבעייתיות בנתון המספרי הזה אפשר ללמוד גם מדברים שאמר כבר ב־1960 התובע הראשי במשפט אייכמן, גדעון האוזנר: "אחד הוויכוחים שאנחנו צופים במשפט הוא מספר הקורבנות של השואה. בתודעת העם התקדש המספר שישה מיליון. לא כל כך פשוט להוכיח זאת. בשום מסמך רשמי לא נקטנו את המספר הזה, אך הוא נתקדש".

ב BABI YAR PARK: A LIVING HOLOCAUST MEMORIAL על אחת המצבות כתוב:
״...
the mystic number......... six millions
המספר המיסטי....... ששה מיליון.
...״
אפשר למצוא תמונה של אותה מצבה בקישור הזה, denver public art.

עובדה מעניינת נוספת, שהגיוני לא הרבה מודעים לה. המספר 6 מיליון הופיע בהקשר ליהודים בלי קשר לשואה, או להיטלר. הרבה לפני שמישהו שמע עליו. 

״כמעט שנה וחצי לפני סיום המלחמה, עוד בטרם החלה ההשמדה ההמונית של יהודי הונגריה (400 אלף נרצחים), מעיד אחד ממנהיגי "השומר הדתי" בפולין כי שישה מיליון יהודים הושמדו באירופה. בעקבות דבריהם המרגשים של אליעזר אונגר ושל חברו יוסף קורניאנסקי, כותב יוסף שפרינצק, אז יו"ר הוועד הפועל הציוני, "באו שני אנשים מהתופת - הרעידו את המצפון. צריך לעשות משהו".
מנין ידע אונגר לציין את המספר שישה מיליון? ככל שהעמקתי בנושא הסתבר כי כבר מראשית המאה העשרים מדברים על שישה מיליון יהודים החיים ברוסיה הצארית. יוסף חיים ברנר, כפי שהראה מוקי צור, ציין את המספר הזה כבר בשנת 1905: "והרי אז, בשנת 1905, כשנכתב הקטע 'המעורר', כתב ברנר 'מכתב ארוך', מכתב נורא, הזועק את גורלם של היהודים, ובו הוא כותב על 'שישה מיליון כשערה ערופה', ההולכים לטבח על זקניהם וטפם. אזכרת השישה מיליונים ב-1905 מצמררת. אנו יודעים מהיכן שאוב המספר (מספר היהודים שגרו באימפריה הצארית), ובכל זאת, עד היום אזכור המספר הזה מצמרר".״
״ואחרי ברנר, בשנים מאוחרות יותר, היו אלה זאב ז'בוטינסקי (שנות ה-30) וחיים ויצמן (1936) שדיברו שוב ושוב על שישה מיליון יהודים שחובה שיעזבו את ארצם ובתיהם, לפני שיעלה עליהם הכורת.״

הנה כמה דוגמאות שאפשר למצוא באינטרנט:

the american jewish year book 5672עמוד 308:



The Jewish Chronicle, 1917-08-17


The Jews in the Eastern War Zone, The American Jewish Committee, 1916


$1,000,000,000 FUND TO REBUILD JEWRY; Six Million Souls Will Need Help to Resume Normal Life When War Is Ended. LOANS WITHOUT INTEREST Committee of American Jews Lays Plans for the Greatest Humanitarian Task in History. 6,000,000 Jews Need Help. Outline of Roconstruction Plan. Loans Versus Contributions. Experience, Brains, Money. The Committee Members.

הקישור הבא הוא לסרטון שמראה הרבה עותקים של עיתונים ישנים. SIX MILLION JEWS 1915 1938 FULL HD. האם יש בינהם זיופים? יכול להיות. אבל יש מספיק שאפשר להוכיח שלא.


״בחרתי את דרכי זאת במודע – לעשות הכול לקידום המשימה – להוציא 6 מיליון יהודים מרוסיה. בתוך תוכי אני משתוקקת להיות ביניכם. יש לי חלום להישאר בחיים".

זה מוביל אותי חזרה לשאלה, למה דווקא 6 מיליון?

כל שנה עמדתי בדום לזכרם של 6 מיליון הקורבנות שניספו בשואה. מאז שאני זוכרת את עצמי עד שעזבתי את ארץ מולדתי.
מספר שנזכר בהמון נאומים. לא רק בטקסים לזכר הקורבנות, אלא בסגנון רחב של אירועים פוליטיים חברתיים. 

Barack Obama at AIPAC ברק אובמה ב - איפא"ק (ויקיפידיה: הוועד האמריקאי-ישראלי לענייני ציבור היא שדולה פרו-ישראלית בבתי הקונגרס האמריקניים), דקה 6:35, תרגום שלי :״עשרות אלפים מתו מרעב, עינויים, מחלות או פשוט רצח חלק מהמכונה הנאצית הרצחנית, שהרגה 6 מיליון אנשים״

בטקס האוסקר ניצול שואה הודה לקהל בשם 6 מיליון, ומספר לא נודע של גויים.
"Schindler's List" winning Best Picture : ״אני מקווה שעם עזרתי לסטיבן לעשות את הסרט, מילאתי את חובתי לקורבנות התמימים של השואה, בשמם של 6 מיליון יהודים שנהרגו בשואה וקורבנות אחרים של הנאצים, אני רוצה להודות לכל מי שמכיר [acknowlege] בסרט הזה. 

What is the Universal Declaration of Human Rights?

בעקבות כתיבת הפוסט למדתי שאפילו טרחו לפרסם ספר שבו נכתבה המילה יהודי, 6 מיליון פעמים. And Every Single One Was Someone, מתוך אמזון: As a math and Jewish studies teacher in a Jewish day school, Chernofsky wanted a different and meaningful way for his students to relate to the Holocaust. From there evolved this book that has just one word, six million times JEW.
תרגום שלי: ״ כמורה יהודי למתמתיקה בבית ספר יהודי, המחבר רצה דרך שונה ומשמעותית לקשר את התלמידים שלו לשואה. משם זה התפתח לספר שיש בו רק מילה אחת, 6 מיליון פעמים. יהודי״

לדעתי התיאור של הדג נחש בשיר ׳מספרים׳ מתמצת יפה את התוצאות של החינוך שספגנו מילדותנו.
...עדיין המספר הכי גדול עד היום
שמגלם את התקווה אבל ממחיש את האסון
הוא זה שכשאומרים אותו
כל אדם שפוי עובר לדום הוא...
שש מיליון. ״

 אין פקפוק אין שאלות. 6 מיליון בלי תוספות. לא בערך ב 6 מיליון. לא בין 5 ל 6 מיליון.
6 מיליון. שוב ושוב ושוב. מנטרה ששומעים כל הזמן, והאוזניים כבר רגילות אליו. 
מספר עגול שקל לזכור.אפשר להבין מדוע במשיך שנים לא היה בי פקפוק, ולא שאלות.

 לא חשבתי שזה כל כך משנה. בעצם, לא חשבתי על זה. התחלתי לחשוב בזכות מידע שונה שניתקלתי. מידע שהוביל למחשבות שהובילו לשאלות, ולחיפוש עוד מידע כדי לספק את הסקרנות. חיפוש שהוביל רק לעוד שאלות. 

מדוע הוא הוזכר בקשר ליהודים עוד לפני שלטונו של היטלר?
מדוע הוא הוזכר בקשר לקורבנות של היטלר עוד לפני שהמלחמה נגמרה.
מה כל כך מיוחד במספר הזה?
למה 6 מיליון ולא 5?  השוק ישאר אותו שוק. 

זה לא אמור להיות עד כדי כך עקרוני, אבל בכל זאת נראה שזה כן. יותר מדי יש אובססיביות סביב המספר העגול הזה.

ואם כבר בנושא, אז למה דווקא שליש? 

הפתרון הסופי
המבצע השני כלל את מערב אירופה ומרכזה, ובראשו עמד אדולף אייכמן. המבצע החל בצרפת, ביוני 1942. תוך חודשיים נשלחו מצרפת 25 אלף יהודים למחנות ההשמדה. משם עברה ההשמדה להולנד, שממנה נשלחו למחנות 110,000 יהודים, מהם נותרו בחיים 6,000 בלבד. עד אמצע 1943 הושמד שליש מהיהודים.

איפה היה אלוקים בשואה?
 וכמו שאיננו יודעים למה איש יקר נהרג בתאונת דרכים, בעבור אשתו זו שואה, אולי יותר מהשואה, כי השואה פגעה בשליש עם ישראל, ובעלה הוא בעבורה הכל. לעתיד לבוא נדע. כרגע איננו יודעים".

העם היהודי לפני השואה ולאחריה
חורבן יהדות אירופה הקיף את שליש האומה. החורבן בחוגי המשכילים, בין המנהיגים הרוחניים, היה גדול מאשר בציבור כולו.
תוצאות החורבן תורגשנה עוד עשרות שנים, אולי דורות. מתוך 16,500,000 יהודים שהיו בעולם בשנת 1939, נשארו אחרי מלחמת-העולם השנייה 10,500,000 בלבד. 

אלוקים לא היה בשואה, הוא השאיר אותה לאדם
אז איפה אלוקים היה בשואה? את השאלה הזו, ביחס להשמדת שליש מעמנו, שאלו רבים מהניצולים, צאצאיהם, וגם אנו שואלים עד היום. 

ז כמובן שגם שליש לא ממש מדויק, אבל זה לא חשוב למי שקבע את זה..

מה שכן, זה ממלא באופן מדויק, נבואה מספר התנ״ך.

זכריה יג
חֶרֶב עוּרִי עַל-רֹעִי וְעַל-גֶּבֶר עֲמִיתִי נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת הַךְ אֶת-הָרֹעֶה וּתְפוּצֶיןָ הַצֹּאן וַהֲשִׁבֹתִי יָדִי עַל-הַצֹּעֲרִים.  ח וְהָיָה בְכָל-הָאָרֶץ נְאֻם-יְהוָה פִּי-שְׁנַיִם בָּהּ יִכָּרְתוּ יִגְוָעוּ וְהַשְּׁלִשִׁית יִוָּתֶר בָּהּ.  ט וְהֵבֵאתִי אֶת-הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת-הַכֶּסֶף וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת-הַזָּהָב הוּא יִקְרָא בִשְׁמִי וַאֲנִי אֶעֱנֶה אֹתוֹ אָמַרְתִּי עַמִּי הוּא וְהוּא יֹאמַר יְהוָה אֱלֹהָי.  {פ}


״בסוף הפרק חוזרת הנבואה אל 'צֹאן הַהֲרֵגָה' (מפרק יא), להַכָּאַת "הָרֹעֶה" (=המנהיגים המושחתים), ולצאן המתפזרות (בגלויות), ודבר הנבואה מזעזע עד עומק הנפש:
וְהָיָה בְּכָל הָאָרֶץ (=בתפוצות הגולה),
פִּי שְׁנַיִם בָּהּ (=2/3) יִכָּרְתוּ יִגְוָעוּ,
וְהַשְּׁלִשִׁית (=1/3) יִוָּתֶר בָּהּ;
וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ, וּצְרַפְתִּים...
רק שליש מעם ישראל ישרוד בגלויות, וגם השליש הזה יעבור ייסורים נוראים. ואנחנו, דור אחרי השואה, רואים לנגד עינינו התבוללות מואצת בתפוצה, ושליש שורד, בעיקר, במדינת ישראל.
הנבואה הזאת לא נותנת מנוח לנפשי, מאז שהבנתי את משמעותה״.


אין ספק שזאת דרך נהדרת, לשכנע מאמינים שהתנ״ך הוא דבר אלוהים. הרי אפשר למצוא הכל בספר, גם מה מצפה לנו בעתיד. 

אותי זה לא מצליח, לעומת זאת, זה כן גרם לי לשים לב להתיחסות הרבה לשריפת הגופות של הקורבנות, אולי זה קשור שיש צורך באש כדי לצרוף מתכת. בכל מקרה הרצח עצמו התבצע על ידי יריות, או משאיפת גז רעיל במקלחות.

אז למה דווקא 6 מיליון?
מסתבר שגם במקרה הזה, יכול להתאים לנבואות תנ״כיות, או יותר נכון נבואות יהודיות, זאת אומרת פירושים של רבנים למה שכתוב שם, ומה שנאמר בעל פה.
אני לא מתמיירת להבין את רזי היהדות, אבל יש כאלו שלפעמים חושפים לנו חלק מהם.

לא מזמן ניתקלתי בהרצאה של רב, ששם מצאתי איך 6 מיליון מסתדר להם מעולה.
אמנם אני לא מבינה בקבלה, אבל הוא מסביר את הרעיון מאוד בפשטות.

 Kabbalah: Can It Predict the Future? (Ft. Rabbi Benjamin Blech)
שם ההרצאה היא, האם הקבלה יכולה לחזות את העתיד?
הוא טוען שכן.

תרגום שלי: 10:50 ״פגשתי את המקובל הזה [מי שלדעתו הוא אחד מלו׳ הצדיקים], הוא לא מפורסם בגלל מקובל אמיתי לא רוצה להיות מפורסם.

11:26 יום אחד הוא אמר לי, אני הולך ללמד אותך משהו, באותו זמן הוא אמר לי גם, אני אוסר עליך מלחשוף את זה לאשים, הם לא מוכנים עדיין. בהמשך, שנים אחר כך הוא אמר לי הזמן בשל, ולכן אני יכול לספר לכם אותו עכשיו. שבתורה יש הכל בתוכה, ולכן בטוח צריכות להיות נבואות בתוכה גם כן. ולכן היא בטוח צריכה להגיד לנו מה אמור לקרות גם כו. כלומר, לפחות את האירועים החשובים. ולכן אני אלמד אתכן מה הוא אמר לי, הסוד של משפטים. אני אגיד לכם את זה עם הבטחה, שאני אקפיד בהתחלה, שחלק מהרעיון הזה, והתבונה הזאת, אתם לא רשאים לעשות את זה בעצמכם בעתיד. אתם מבינים? 

במהלך ההרצאה הוא עובר 3 שלבים, עד שהוא מגיע למספר. כל שלב  מתמקד במקום שונה בתנ״ך, אבל מבחינת הרבנים הם קשורים זה לזה. 

שלב ראשון. הסוד של המשפטים, ומה הוא מגלה לנו.
דקה 13: אנחנו סופרים לא מבריאת העולם, אנחנו סופרים מאדם וחווה. והימים הראשונים של הבריאה, לא היו ימים של 24 שעות, כי השמש לא נוצרה עד ״יום״ רביעי. היו תקופות שהיו יכולות להמשך מיליוני שנים, ולכן אני לא בצרות, כמו הממלכה שלי לא הייתה בצרות עם השאלה. אנחנו סופרים מאדם וחווה. 
...אני אתן לך דומא עכשיות מאוד חשובה. הוא אמר, ישראל זה נס. החזרה של היהודים לארץ. אף עם, אי פעם, מסולק מהאדמה שלו במשך מאות שנים, וחזר. אבל זה מילא נבואה. אז ב 1984, חזרנו לארץ. השנה שהוקמה מדינה ישראל,בלוח השנה החילוני, 1984... ובלוח השנה העברי 5708...״

הוא מסביר שמדינת ישראל הוקמת ב 1948, 5708 בלוח השנה העברי. אם סופרים 5708 פסוקים, אמורים. להגיע לספר דברים פרק ל׳ פסוק ג׳ 3:3, ג וְשָׁב יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ, וְרִחֲמֶךָ; וְשָׁב, וְקִבֶּצְךָ מִכָּל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שָׁמָּה.

לפי השיטה הזאת, פסוק א׳ של אותו פרק מיצג את שנת 1946. והחמש פסוקים האחרונים של הפרק הקודם, אמורים לתאר את מה שנעשה באירופה.
כד וְאָמְרוּ--עַל אֲשֶׁר עָזְבוּ, אֶת-בְּרִית יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתָם:  אֲשֶׁר כָּרַת עִמָּם, בְּהוֹצִיאוֹ אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.  כה וַיֵּלְכוּ, וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַיִּשְׁתַּחֲווּ, לָהֶם:  אֱלֹהִים אֲשֶׁר לֹא-יְדָעוּם, וְלֹא חָלַק לָהֶם.  כו וַיִּחַר-אַף יְהוָה, בָּאָרֶץ הַהִוא, לְהָבִיא עָלֶיהָ אֶת-כָּל-הַקְּלָלָה, הַכְּתוּבָה בַּסֵּפֶר הַזֶּה.  כז וַיִּתְּשֵׁם יְהוָה מֵעַל אַדְמָתָם, בְּאַף וּבְחֵמָה וּבְקֶצֶף גָּדוֹל; וַיַּשְׁלִכֵם אֶל-אֶרֶץ אַחֶרֶת, כַּיּוֹם הַזֶּה.  כח הַנִּסְתָּרֹת--לַיהוָה, אֱלֹהֵינוּ; וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ, עַד-עוֹלָם--לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת. 

21:40. עוד דבר הרבה יותר גאוני, הפסוק האחרון של פרק כט׳ יהיה הפסוק שתואם לשנת 45, השנה האחרונה, הסוף של השואה. אז לכן הפסוק הזה יהיה empitaph  מאלוהים. מילה אחרונה על השואה. דרך אגב, הקונספט הזה של הסוד של הפסוק, מה אנחנו אנחנו יכולים להגיד על השואה, איך אנחנו יכולים להתמודד עם, איך אל טוב יכול היה להרשות לזה. וכל השאלות שיש לנו. כמו אלי elie wiesel אמר, אין לי שאלה אחת, יש לי שש מיליון שאלות. איך אנחנו יכולים להתמודד עם השואה?
אז בואו נסתכל על הפסוק שתואם ל 1945. אחרי הכל, הנבואות הנוראיות האלו של זמנים , שאי אפשר אפילו לתאר את הזוועות נגד ההיהודים, ומה שהפסוק הזה. אני אומר לכם, יודע את התורה דיי טו, אין שום פסוק אחר שיכול להיות תיאור/הסבר לשואה מאלוהים בצורה כזאת מושלמת והולמת. [לבדוק שוב.את התרגום - משפט קשה] אז זה זה. 

שלב שני. מעשה אבות.
מעשה אבות סימן לבניםהרמב"ן בפירושו על ספר בראשית מרחיב את עקרון זה לכלל, שעל פיו מפרש את כל מעשי האבות שבתורה[2], שם כותב: "כל מה שאירע לאבות - סימן לבנים" ובמקום אחר: "לא נפל מכל מאורע האב שלא יהיה בבנים..."[3]. על פי הרמב"ן מעשי האבות מלמדים אותנו בשלושה רבדים שונים:[4]:

    אחד הדברים שהם מאמינים בו, זה שחייהם של שלושת האבות מיצגים כל אחד מהם 2000 שנה מההיסטוריה היהודית. יחד 6000, ואז בשביעית המשיח אמור להגיע.
    27:20 בערך, תרגום לא מדויק : אברהם יצחק יעקב.

    אברהם שליש ראשון של ההיסטוריה של היהודים. יצחק של השני ויעקב שנהיה אחרי זה ישראל השלישי. 

    37:00 רמב״ן אמר על הסיפור הזה [סיפור המאבק של יעקב עם הזר, ואחר כך קבלת השם ישראל], הסיפורים של האבות הם נבואות של העתיד, ולכן בשליש האחרון של ההיסטוריה היהודית, אנחנו נהיה עם שבאופן קבוע מותר, ולא נלחם חזרה. פיסיבים, פיסיבים, פסיבים, עד שיגיע רגע... [המילים הראשונות שמתחילות את הסיפור] כה וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; הרבמ״ן אומר שיגיע זמן בהיסטוריה שיעקב, העם היהודי, ינטשו אותו כל העולם, הוא ישאר לבד, וברגע הזה הם יותקפו על ידי מישהו כדי להרוס אותם לגמרי... יהיה ניסיון, רצח עם טוטלי [total gebocide] של העם היהודי... עד שהמייצגים של עשיו יתנו ליעקב מכה על הירך....המדרש אומר זאת נבואה סימלית לעובדה שכתוצאה מהמפגש הזה היהודים יאבדו המון ילדים שלהם. אינספור ילדים. המונים ימותו. ואחרי זה אנחנו נבקש מהתוקפים את הברכה שלהם, וכמו בסיפור עשיו [אני יודעת שמדובר על מלאך, אבל זה מה שהוא אמר] מברך את יעקב עם השם ישראל. הוא אומר שיהיה זמן, שאחרי תקופה נוראית של חורבן [destruction], השמדה של רצח [nnihilation of murder] של אינספור ילדים יהודים. אנחנו נפנה אל שרו של עשיו, הנציגים של עשיו, ... שרו של אומות העולם, הניציגים של אומות העולם, שמזוהה עלי ידי מה שעשיו היה אז, החיצוניים ששנאו אותנו. ואומות העולם יאמרו אחר כך, אנחנו השמדנו חלק גדול, אנחנו עיננו והרגנו. אנחנו נגיד תנו לנו ברכה, אנחנו חייבים להמשיך הלאה...הרמב״ן חזה את זה על בסיס הפסוק שאומר שהתוצאות אחר החורבן, אנחנו נפנה לאומות העולם והם יתנו לנו את הברכה של ישראל..  

    43:15... והרבי ענה, אני לא יכול להגיד לך למה, אבל אני יכול להגיד לך שזה מה שנחזה, כאשר תראה בית קברות, מוות בסדר גדול ענק, מוות בסדר גודל לא יתואר, כתוצאה מזה, אני אנסח אז זה שוב, כתוצאה מהרצח עם [genocide], תחיה וגאולה. זה מה שהיה בסיפור בתורה.

    השלב השלישי. קושיה עתיקה. מדוע חסר ו׳ ב תָּשֻׁבוּ?
    ויקרא כה׳ פסוק י
    ״וְקִדַּשְׁתֶּם, אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה, וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ, לְכָל-יֹשְׁבֶיהָ; יוֹבֵל הִוא, תִּהְיֶה לָכֶם, וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל-אֲחֻזָּתוֹ, וְאִישׁ אֶל-מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ״. 

    תשבו - 400+300+2+6=708
    שנת 708, רק לא באיזו אלף.

    אז כנראה התעלומה נפתרה, היום אפשר להבין למה חסרה הו׳.
    הו׳ מייצגת את האלף ה שישית. הנוכחית.
    מילוי נפלא של הנבואה.
    אבל יש עוד אפשרות מדוע חסרה הו׳. החיסרון של הו׳ מייצג את ה 6 מיליון יהודים שהושמדו לפני כן. ככה בכל מקרה הוא מעלה כאפשרות.
    והנה לנו הוכחה מדוע האמת נמצאת ביהדות. בתורה שבכתב, בתורה שבעל פה, ובתורת הסוד.
    בשאלה 25  אפשר למצוא מידע על איך הרבנים משתמשים במשפטי נירנברג כמילוי הנבואה של אסתר המלכה.אי אפשר לשלול לגמרי את האפשרות שמדובר ברבנים ומאמינים שלא מחכים לניסים, אלא פעילים מעשית להגשים את מה שכתוב.

    לפני שאסיים, יש עוד משהו תמוה לגבי כל הסיפור עם השואה, שרק לא מזמן למדתי עליו.

    חוזרים לבאבי יאר: "הבטתי בתקרת בית הכנסת - ושאלתי, ריבונו של עולם, איך היית עד לתופת הזו?""ב-2006 הציבו כאן את האנדרטה בצורת מנורה שעיצב יוריק סטביץ, שעליה מופיע סיפור עקדת יצחק, לזכר משפחות שלמות שנרצחו כאן ודמן זועק מן האדמה.

    מה קשור עקדת יצחק, לרצח עם?
    אפשר למצוא קשר בהגדרה של המילה.

    שואה מבחינה מילולית שואה (מונח) ויקפדיה: שׁוֹאָה היא מילה שמקורהּ בעברית המקראית, ובה משמעותה חורבן, כיליון. 
    בתנ"ך מופיעה המילה "שואה", בהטיות שונות, 13 פעמים. 

    בדקתי איך מתרגמים שואה במקרים האלו. לא מצאתי תרגום ל  Holocaust. מצאתי  destruction, desolation, trouble. 
    כז בְּבֹא כשאוה (כְשׁוֹאָה) פַּחְדְּכֶם וְאֵידְכֶם כְּסוּפָה יֶאֱתֶה בְּבֹא עֲלֵיכֶם צָרָה וְצוּקָה.
    When your fear cometh as desolation, and your destruction cometh as a whirlwind; when distress and anguish cometh upon you.
    when calamity overtakes you like a storm, when disaster sweeps over you like a whirlwind, when distress and trouble overwhelm you.
    משלי פרק ג כה  אַל-תִּירָא, מִפַּחַד פִּתְאֹם;    וּמִשֹּׁאַת רְשָׁעִים, כִּי תָבֹא.
    Be not afraid of sudden fear, neither of the desolation of the wicked, when it cometh.
    Do not be afraid of sudden terror, Nor of trouble from the wicked when it comes;
    Have no fear of sudden disaster or of the ruin that overtakes the wicked,
    טו יוֹם עֶבְרָה הַיּוֹם הַהוּא  יוֹם צָרָה וּמְצוּקָה יוֹם שֹׁאָה וּמְשׁוֹאָה יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל.  
    That day is a day of wrath, a day of trouble and distress, a day of wasteness and desolation, a day of darkness and gloominess, a day of clouds and thick darkness,
    That day is a day of wrath, A day of trouble and distress, A day of devastation and desolation, A day of darkness and gloominess, A day of clouds and thick darkness,
    That day will be a day of wrath— a day of distress and anguish, a day of trouble and ruin, a day of darkness and gloom, a day of clouds and blackness—
    כז   לְהַשְׂבִּיעַ שֹׁאָה וּמְשֹׁאָה וּלְהַצְמִיחַ מֹצָא דֶשֶׁא. 
    To satisfy the desolate and waste ground; and to cause the bud of the tender herb to spring forth?
    to satisfy a desolate wasteland and make it sprout with grass?

    זה לגבי שואה, זה משהו אחר אם מתכוונים ל- השואה ויקיפדיה: השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945. פשעים אלו נחשבים עד היום לרצח העם מהגדולים בהיסטוריה האנושית.

    אז בעצם שואה כמונח זה חורבן, ורצח עם זו הגדרה יותר מדויקת למה שנעשה ליהודים באירופה.
    השואה ויקיפדיה: השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945. פשעים אלו נחשבים עד היום לרצח העם מהגדולים בהיסטוריה האנושית.

    הנה שתי דוגמאות לשימוש ברצח עם כאשר מדובר בגוים.

    הכנסת תכריז על 6 בדצמבר כיום הזיכרון לציון רצח העם האוקראיני שנגרם כתוצאה מההולודומור, הרעב הגדול בשנים 1932־1933, שבו נספו מיליונים כתוצאה ממדיניות הקולקטיביזציה הסובייטית

    רצח העם ברואנדה היה רצח עם מכוון ושיטתי שהתבצע על ידי ממשל רואנדה (הוטו) כנגד בני הטוטסי בשנת 1994 ובו נהרגו כחצי מיליון בני אדם. את רצח העם ביצעו בעיקר שתי מיליציות של בני הוטו - אינטראהאמווה (Interahamwe) ואימפוזאמוגאבי (Impuzamugambi). רצח העם נמשך כמאה ימים, החל מ-6 באפריל ועד אמצע יולי 1994. לפחות 500 אלף בני טוטסי ומאות מתונים מבני ההוטו נרצחו. על פי הערכות אחרות, מספר הנרצחים היה בין 800 אלף למיליון.

    100 ימים, חצי מיליון אנשים, שואה לא?
    לא, זה רצח עם. וככה בדרך כלל מתארים מקרים כאלו.

    עוד כותרת שמנציחה את ההבדל בין השואה, רצח העם של היהודים, לבין שאר המקרים בהם נעשו רצח של עמים לא יהודים. 

    רצח עם Genocide, שואה זה חורבן,  destruction , cataclysm, catastrophe.
    גם Holocaust , אבל מקור המילה Holocaust מרמז על משהו אחר לגמרי. 

    ... בלשונות אירופה משמשת המילה Holocaust – מילה שמקורה ביוונית ומשמעה היסודי 'קורבן הנשרף כליל באש', ולצידה החלה לשמש המילה העברית Shoah.

    holocaust is a religious animal sacrifice that is completely consumed by fire. The word derives from the Ancient Greek

    From the neuter form of Ancient Greek ὁλόκαυστος (holókaustos), from ὅλος (hólos, whole) + καυστός (kaustós, burnt), from καίω (kaíō, I burn).
    holocaustum n (genitive holocaustī); second declension

    1. burnt offering wholly consumed by fire
    2. holocaust

    קרבן שרפה (יהדות) - Burnet Institute Wikipedia site:he2.wiki:
    A קרבן שרפה ביהדות (עברית : קָרְבַּן עוֹלָה, קורבן עולה) הוא סוג של הקרבה המתוארת לראשונה ב התנ"ך העברי . המונח משמש לראשונה בקורבנות של נח . כמחווה ל אלוהים , קרבן שרפה נשרף כולו על המזבח. קורבן (קיצור של הקרבת רווחה) נשרף בחלקו ורובו נאכל בקודש בסעודת קרבנות.
    שמה המסורתי באנגלית הוא "שואה ", והמלה עולמית תורגמה באופן מסורתי כ- "קרבן שרפה." המונח תורגם כהולוקוסטון ב Septuagint . כיום, ישנם תרגומי תנ"ך באנגלית המציגים את המילה כשואה, ואחרים מתרגמים אותה כ"קרבן שרפה ". לדוגמא, שמות18: 12a מתורגם ב התנ"ך האמריקאי החדש כמו שאז יתרו, חותנו של משה, הביא שואה ועוד קורבנות לאלוהים, בעוד שהוא מתורגם ב גרסה בינלאומית חדשה כמו אז יתרו, חותנו של משה, הביא אלוהים קרבן שרפה ושאר קורבנות.

    1. Septuagint, תרגום השבעים, כתבתי עליו בשאלה מי ניקד ראשון את התנ״ך?. אפשר ללמוד הרבה מההבדלים בנו לבין נוסח המסורה.
      https://www.britannica.com/story/what-is-the-origin-of-the-term-holocaust:

    2. The word Holocaust is derived from the Greek holokauston, a translation of the Hebrew word ʿolah, meaning a burnt sacrifice offered whole to God. This word was chosen, and gained wide usage, because, in the ultimate manifestation of the Nazi killing program—the extermination camps—the bodies of the victims were consumed whole in crematoria or open fires.

    ʿolah - עולה. 
    עולה, כמו בעקדת יצחק.

    בראשית כב
    ב וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ אֶת-יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ.

    זה יכול להסביר את הקשר, מדוע בחר האומן לקשר בין עקדת יצחק, לרצח של 33 אלף יהודים בדם קר.

    בכל מקרה, מאז שאני שומעת 6 מיליוני קורבנות, היא כבר לא מייצגת את המילה Victims, אלא 6 מיליון Sacrifices.
    מבחינתי אני נשארת עם שאלה פתוחה. 
    האם השתמשו בהם כקורבן, על מנת למלא את בית הקברות וכך לקדם את הגאולה?

    בפוסט הזה תמצאו הרבה שאלות. התשובות הן בגדר רעיונות, הצעות לכיווני מחקר, וניחושיים אישיים. הכל כאן הוא לכאורה. על מנת לדעת מהי באמת האמת, כל אחד יצטרך לעשות את המסע שמתאים לו.

    הערות, הארות, תוספות, שאלות, הכל יתקבל בברכה.
    יש כאן מקום לכולם.
    אשמח אם יתפתח דיון, ודרכו להעמיק עוד על הנושא.
    תודה.  

    כדי לקבל עדכונים, אפשר לעקוב אחרי בטוויטר.

    רשימה מסודרת של השאלות, אפשר למצוא בתוכן עיניינים.



     

    תגובות

    פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

    שאלה 27 - העולם בטירוף, איך בכל זאת אני רגועה?

    שאלה 19 - האם יש קשר בין התפילין של היהודים לכעבה של המוסלמים?