שאלה 21 - מה כל כך טוב בתרי"ג מצוות?

בשאלה על המגן דוד, הגעתי לספרו של הרמב"ם.   
הוא ספר פילוסופיה שחיבר הרמב"ם בערבית יהודית במאה ה-12 שנועד ליישב את הסתירה בין האדם המאמין לאדם הרציונלי. 'מורה הנבוכים' הוא אחד מהחיבורים הפילוסופיים החשובים והבולטים ביותר בהגות היהודית בימי הביניים ובכלל,[1] על אף שקמו לו מתנגדים רבים מבית, והוא אף תרם רבות להתפתחותה של הפילוסופיה המערבית
למעשה היצירה לעיל השפיעה באופן מכריע על כל הוגה יהודי שפעל לאחר יציאתה לאור. מרלב"גיוסף אבן כספי ודון יצחק אברבנאל, דרך ברוך שפינוזה ועד ישעיהו ליבוביץדניאל סיבוני, הרב אברהם יצחק הכהן קוק ועוד. כמו כן השפיעה רבות על הוגים שאינם יהודים כגון גוטפריד לייבניץתומאס אקווינס ועוד. האפיפיור הונוריוס הרביעי הוציא כתב הגנה על הספר.
 
בפוסט הזה בחרתי להתרכז בסופר.
הרמב"ם, "עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה".
בן אדם שיהודים וגויים מחזיקים ממנו.

רמב"ם ויקיפדיה:
ל"מורה נבוכים" נודעה השפעה על הוגים נוצרים באירופה, ובפרט תאולוגים נוצרים (כמו תומאס אקווינס, שהעריך אותו במיוחד, האפיפיור הונוריוס הרביעי, שהוציא כתב הגנה על "מורה נבוכים", גוטפריד לייבניץ ועוד) שהתעניינו בפילוסופיה היוונית הקלאסית, ובאופן שבו היא נתפסת בקרב מאמינים מונותאיסטים. פילוסופים מודרניים, יהודים ונוצרים, עסקו בהגותו ופיתחו אותה.

בבית הנבחרים האמריקאי מוצג תבליט דיוקנו של הרמב"ם (בדמות פילוסוף יווני) שנעשה בשנת 1953, והוא אחד מבין 23 התבליטים (ובהם גם תבליט של משה רבנו) המוצגים, של מי שעבודתם הייתה אבן יסוד לחוקת ארצות הברית.

קל גם להסיק, שהוא דמות מאוד משפיעה על היהדות של ימינו, אם לא הכי משפיעה. 
בהמון פרטים מסתמכים על פסיקתו. למשל עיקרי האמונה היהודית ויקיפדיה:
מניין העיקרים שמנה הרמב"ם הוא המוכר והמקובל ביותר. אף שמבחינה טכנית לא התקבע מעולם רשמית בספרי הלכה וכדומה, קיבל בפועל מעמד מחייב וכיום נחשב ככזה בעיני הרוב המוחלט של היהדות האורתודוקסית.

או תרי"ג מצוות ויקיפדיה:
הרעיון של תרי"ג מצוות מופיע לראשונה בדרשתו של האמורא רבי שמלאי. אין מקור למניין תרי"ג בדברי התנאים, שקדמו להם. החל מתקופת הגאונים קיימות בידינו רשימות של תרי"ג מצוות, חלקם בצורת מניין, אולם רובם בצורת שיר. השירים על מניין המצוות מכונים "אזהרות", ואישים מפורסמים כמו רס"ג ורבי שלמה אבן גבירול עסקו בכתיבת אזהרות. בעל הלכות גדולות (בה"ג) נחשב לראשון שערך רשימה כזאת. בספרות התורנית הם נקראים "מוני המצוות".

בשביל כתיבת הפוסט, החלטתי לראשונה לעבור על כל מניין המצוות על פי הרמב"ם
לא אהבתי מה שמצאתי שם. וזה בלשון המעטה כמובן.
מצווה לפחד מאלוהים, ולפחד מההורים. כמובן יש  גם מצווות להקשיב ולכבד את החכמים
מצווה 174: לשמוע בקול בית דין בכל זמן
מצווה 209: לכבד זקנים וחכמים
מצוות מוזרות, כמו לערוף ראש העגלה בנחל כשנמצא הרוג ולא יודעים מי הכהו. מצווה 181.

המון גזענות והתנשאות לגוי. שלוש מצוות קשורות יחד להשמדת עם, שעליהם אני מתכננת לכתוב בפוסט אחר. 
הקטע שלא צריך לקרוא הרבה בשביל להגיע למקומות חשודים.
מצווה 38 מתוך מצוות עשה: שיישא הכהן הגדול נערה בתולה

בתולה אולי אפשר להבין, אבל מדוע יש צורך בנערה, ומתי נהפכת ילדה לנערה?
א  הבת, מיום לידתה עד שתהיה בת שתים עשרה שנה גמורות--היא הנקראת קטנה, ונקראת תינוקת; ואפילו הביאה כמה שערות בתוך הזמן הזה, אינן אלא כשומה.  אבל אם הביאה שתי שערות למטה בגוף במקומות הידועות להבאת שיער, והיא מבת שתים עשרה שנה ויום אחד ומעלה--נקראת נערה.  [ב] והבאת שתי שערות בזמן הזה, נקרא סימן התחתון.
ב  ומאחר שתביא סימן התחתון, תיקרא נערה עד שישה חודשים גמורים.  ומתחילת יום תשלום השישה חודשים ומעלה, תיקרא בוגרת; ואין בין נערות לבגרות, אלא שישה חודשים בלבד.

אז בגיל 12 היא נערה, ותוך חצי שנה היא כבר נחשבת לבוגרת.
זה הגיל הראוי לכהן הגדול, ועל זה מצווים עם ישראל.
וזה לא נגמר בזה. זה נמשך ונהיה רק יותר ויותר מזעזע.

טו  ואם הייתה בת שלוש שנים ויום אחד, מתקדשת בביאה מדעת אביה; פחות מכאן--אם קידשה אביה בביאה, אינה מקודשת.
ה  קטנה בת שלוש שנים ולמטה שנבעלה, אפילו בא עליה אדם גדול--כתובתה מאתיים:  סופה שתחזור בתולה כשאר הבתולות.  וכן גדולה שבא עליה קטן מבן תשע שנים ולמטה--כתובתה מאתיים, כאילו לא נבעלה כלל:  שביאת בן תשע שנים ויום אחד, ביאה; פחות מזה, אין ביאתו ביאה.

מה זאת ההתעסקות הזאת עם בנות שלוש, מעל ומתחת בהלכות אישות???
כמובן שעוד המון שאלות עלו לי, כאשר שמעתי על זה לראשונה.
אחת מהן היא, איך אנשים מקבלים את זה בלי לשאול שאלות?
יותר אני שואלת לגבי החוזרים בתשובה. אלו שנולדו לתוך זה, לטעמי, זה עניין אחר.
יצא לי להכיר בחיי דיי הרבה אנשים חוזרים בתשובה. גם נשים.
האם הם בכלל מודעים לזה?
 
רק עכשיו למדתי על המצווה לגבי הכהן, וגם על כך שהמקור הוא הרמב"ם. 
 הפעם הראשונה ששמעתי על ההתעסקות של התלמוד עם דברים כאלו היתה מחוקרי קונספירציות דוברי אנגלית, רובם גוים. אחר כך הקשבתי לעוד לרבים. 
הם כן שואלים שאלות. 
הם שואלים על שנאת הגויים, על הריבית, וגם על הגישה למין עם פעוטות.
אחת מהשאלות החשובות שנשאלת היא, האם יש קשר?
עדיין לא מצאתי בעברית קול ששואל כאלו שאלות. מצאתי קולות דומים שמדברים על הסטיות, כמו: 
אבל אלו לא אתרים המתעסקים בקונספירציות. 

בשאלה 20 נגעתי בנקודה שלאורך השנים אספתי מידע באנגלית, ורק  השנה, לראשונה, התחלתי לראות ולקרוא מידע על קונספירציות בעברית.
סיימתי אותו עם מילים אלו:
כאשר הבנתי, פתחתי את הבלוג.
מה הבנתי?
שיש לי מידע חשוב שאין לו קול בשפה העברית.
איזה קול?
את התשובה לכך אפשר למצוא בבלוג.

אז הנה חלק מהתשובה.
עד עכשיו לא מצאתי מקורות מידע בעברית, המודעים לפשעים הנוראיים שבשלטון, ועשו אחד פלוס אחד .לא מצאתי אחד, שלפחות מצא צורך לבדוק אם יש בזה משהו.
ציפיתי מאנשים המודעים לתיאורים מזעזעים המשויכים לאנשי העלית בקשר לילדים, לבדוק אם יש קשר בין הדברים? לפחות לבדוק את האפשרות.
איך אנשים המודעים לקונספירציה, לא בודקים לעומק את המחילה הזאת?
לפחות להכיר בעובדה, שיש צורך לבדוק.
לדעתי זה בא מאותו מעצור, המונע מאנשים לחקור הרבה טבואים היסטוריים. כמו עלילות הדם שעליהן הרחבתי בשאלה 16.
אז אני משאירה לסיום שאלה שמעסיקה אותי שנים.
האם יש גם תיבת פנדורה יהודית-תלמודית, שצריך לפתוח ולחקור?

פוסט הזה תמצאו הרבה שאלות. התשובות הן בגדר רעיונות, הצעות לכיווני מחקר, וניחושיים אישיים. הכל כאן הוא לכאורה. על מנת לדעת מהי באמת האמת, כל אחד יצטרך לעשות את המסע שמתאים לו.

הערות, הארות, תוספות, שאלות, הכל יתקבל בברכה.
יש כאן מקום לכולם.
אשמח אם יתפתח דיון, ודרכו להעמיק עוד על הנושא.
תודה.  

כדי לקבל עדכונים, אפשר לעקוב אחרי בטוויטר.

רשימה מסודרת של השאלות, אפשר למצוא בתוכן עיניינים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שאלה 27 - העולם בטירוף, איך בכל זאת אני רגועה?

שאלה 37 - למה דווקא 6 מיליון?

שאלה 19 - האם יש קשר בין התפילין של היהודים לכעבה של המוסלמים?