במילים אחרות, אני באה מרקע יהודי, אך במקביל אתאיסטי.
היהדות הייתה נוכחת בחיי כמסורת תרבותית. זה בעצם היה הפתרון היהודי חילוני. הדרך לשמור איכשהו קשר עם היהדות. הם לא האמינו בדבר רוחני, כל מה שיש זה מה שחמשה החושים שלנו קולטים. מצד שני מבחינת זהות, גזע, הם עדיין יהודים. אין לזה תחליף. כבר נגעתי בנקודה הזו בשאלה הראשונה שלי בבלוג, האם יהדות זה דת או גזע? מדוע אנשים שלא שומרים את מצוות התורה עדיין נחשבים כיהודים?
לדעתי זה לא באמת יכול להיות שניהם. בעקרון צריך לבחור או ש, או ש.
המשפחה שלי, כמו רבות אחרות, החליטו לא ממש לבחור. מצד אחד זלזלו בדת ובדתיים, מצד שני עדיין ציינו וחגגו את חגי ישראל. לא באופן מלא, בטח שלא לפי הכללים המחמירים של החרדים, אבל עדיין אכלנו תפוח בדבש בראש השנה. אכלנו בלי לדעת מתי בעצם באמת מתחילה השנה לפי התורה.
הרעיון שגדלתי עליו הוא שגם אם אין באמת אמונה באמונה היהודית, עדיין רודפים אחרינו בגלל שאנחנו יהודים. אי אפשר לברוח מהגורל הזה.
שנאה דתית עתיקה. שנאה פוליטית מודרנית. העולם אכזר. כולם אנטישמים.
אין סיכוי להתבוללות.
זה לא הזוי, זה דבר מאוד נפוץ אצל הרבה יהודים בתפוצות.
Both surveys asked Jews about a list of eight possible behaviors and attributes that could potentially be “essential” or “important” to their personal Jewish identity. In both countries, majorities say remembering the Holocaust is essential to their Jewish identities (73% in U.S., 65% in Israel).
בשאלה 15 על אנטישמיות ציטטתי את פרופסור יהודה אלקנה, מתוך "בזכות השיכחה": איני רואה סכנה גדולה יותר לעתידה של מדינת ישראל, מאשר העובדה שהשואה הוחדרה בשיטתיות ובעוצמה לתועדתו של כל הציבור הישראלי גם לאותו שלא עבר את השואה. כאשר במשך עשרות שנים שלחנו כל ילד וילד בישראל לבקר שוב ושוב ב"יד ושם", מה רצינו שהילדים הרכים יעשו בחוויה הזאת?"
אין לי חיבה למה שירון לונדון מייצג, וגם קשה לי להתחבר לאיך הוא עושה זאת. עדיין הפרק הזה פשוט מעולה. יש סיכוי שהוא עוד יעלה בהמשך הבלוג הזה.
מאורעות חיי הובילו אותי להעלות ספק לגבי דברים מאוד בסיסים. מה שבעצם קרה הוא שהתחלתי לשאול שאלות.
אחת מהראשונות עלתה בתקופת השירות הצבאי שלי.
אם אני לא מאמינה באמיתות של ספר התורה, אז בעצם מה הקשר שלי לאדמת ישראל?
כאישה לא נדרשתי לתפקד בעמדות קרביות (יש המתבאסות על זה, אבל זה כבר לפוסט אחר). זה אומר שלא עברתי פעיליות צבאיות אמיתיות, אבל הכרתי המון שכן. ראיתי בחורים צעירים, אוהבי חיים, שבכלל לא מאמינים באלוהים ועדיין הולכים לסכן את חייהם, במלחמת דת על אדמה קדושה. טוב, זה לא באמת נכון. המציאות הרבה יותר מורכבת. מבחינתם הם הלכו להגן על משפחותיהם. להגן על הטריטוריה שהגורל קבע ששם הם יוולדו. זאת המולדת שלהם, וזה לא היה מבחירה.
הציונות החילונית יצרה מצב אבסורדי. כך בכל מקרה אני הרגשתי.
מצד אחד בבית ספר לימדו אותי להתייחס לתורה כסיפור לא אמיתי, מצד שני בלי הספר אז אין גם קשר היסטורי ביני לבין האדמה שמוזכרת בו.
השאלות האלו נשארו פתוחות לעוד תקופה ארוכה.
כל מה שידעתי אז הוא שאין לי תשובות וגם לא פיתרון. אז החלטתי לא לקחת עמדה פעילה, ולנדוד לבינתיים בעולם.
בדיעבד הבנתי שבגלל זה, או בזכות זה, תאוריות הקונפירציה לא ממש הבהילו אותי. דעתי על העולם לא הייתה חיובית גם ככה. הן עזרו לי למצוא הוכחות לתחושותיי. לראשונה הצלחתי למצוא הגיון בחוסר ההגיון, שראיתי וחוויתי בחיי.
עם היהדות זה היה קצת יותר מורכב. בגלל הרקע שלי, היה לי המון מידע להשלים.
המון.
באופן כללי, אני לא מתחברת לדתות, ותורות רוחניות. הן מעלות לי יותר שאלות, ולא עונות לאלה שכבר היו לי. עדיין, דיי הגיוני שבגלל מקום הולדתי, התמקדתי ביהדות. וככל שלמדתי על היהדות, כך גם התרחקתי ממנה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה