שאלה 14 - מה הקשר בין מכשפות ופמיניזם?

בפוסט הזה אני מתכוונת לחבר בין שני מושגים, שעד היום התעסקתי בהם לחוד. 
על פמיניזם כבר כתבתי שני פוסטים, והגיוני שיהיו עוד אחרי זה. במכשפות עדיין לא נגעתי בבלוג. לכן זה מתבקש, שאתחיל קודם קצת עם המכשפות לחוד, לפני שאחבר בינהם.

אי אפשר להתעסק עם מכשפות, בלי לגעת בציד שלהן.
רבים שמעו על ציד המכשפות באירופה וארצות הברית, אך לא רבים מודעים על איך זה משפיע עלינו עד עצם היום הזה.
היה זה חלק חשוב מתהליך ארוך של עיצוב עולם הרפואה, כמו שאנחנו מכירים היום.

טבעי שאנחנו משייכים את הרפואה לעולם המדע. מדע מדויק. מדע המתבסס על עובדות וודאיות. 
מלמדים אותנו עוד בבית ספר שהשיטה המדעית היא מאוד אמינה. 
ויקיפדיה: השיטה המדעית היא שם כולל לטכניקות המשמשות במדע לחקר תופעות, צבירת ידע חדש או תיקון ושילוב של ידע קודם. הטכניקות, המאפשרות להכריע בין רעיונות, השערות ותפישות שונות, כוללות הן אמצעים ושיטות מדידה והן כלים מחשבתיים של היקש לוגי

בשנות ה-70 של המאה ה-20 סוציולוגים של המדע, שהושפעו מקון, חקרו מדענים בשטח. הם הגיעו למסקנה שמה שמדענים עושים למעשה במעבדה אינו דומה לשום תיאור מקובל של השיטה מדעית. הם הראו שהפעילות המדעית מערבת הרבה אינטואיציה ודמיון וגם אינטראקציות חברתיות רבות. מחקרים היסטוריים הגיעו למסקנות דומות. הקיצוניים יותר שבין הסוציולוגים טוענים ש"השיטה המדעית" היא לא יותר ממיתוס שנועד לתת לגיטימציה לידע המדעי בקרב הציבור ולהסתיר את ה"לכלוך" שלמעשה מאפיין את הפעילות המדעית.

מויקיפדיה אפשר להבין, שלא בדיוק סגורים עד הסוף, מהם הפרטים הקטנים של השיטה המדעית. מסתבר גם , שגם ככה מדענים לא עומדים בהם. עדיין אנחנו לא אמורים להטיל ספק בתוצאות המתפרסמות.
לפני שנים, הגעתי למסקנה עם עצמי, שמדע זה דת.
כמו שיש אנשים שמקשיבים לאנשי הדת בלי לשאול שאלות. פירושים ומצוות, מתקבלים בלי ספק, רק בגלל מעמדו של הדובר.
האם זה לא כך שמדובר באמונה של אנשים באדם, רק בגלל שהוא הצליח להוציא תעודה מהאוניברסיטה.
אנשים לבושים בחלוק לבן, סטטוסקופ מעטר את צווארו, והתואר דוקטור נוסף לשמו, נקבעו שהם האחראים על בריאותנו. הם הוצבו כשלב אחד מתחת לבורא שלנו. אפשר למצוא כאלה שכנראה באמת לוקחים את זה ברצינות.
זהו סיפור מדהים בפני עצמו.
אדם היה חולה מאוד, עד שהגיע למצב של תרדמת.
אחרי 3 שבועות, הרופאים רצו לנתק אותו ממכונות ההנשמה.
גיסו העלה את הרעיון לתת לו ויטמין סי. הרופאים התנגדו, והמשפחה הייתה צריכה לגשת לגורמים משפטיים. הרופאים נאלצו לתת את הויטמין לחולה, והנה זה פלא, הבן אדם הבריא.
כוחו של ויטמין סי, במקרה של מחלתו זאת עובדה אחת שאפשר ללמוד מהסיפור.
אך אותי מעניינת יותר השאלה, מדוע הרופאים כל כך התנגדו לנסות?
הם כבר חזו את המוות, מדובר בתוסף תזונתי ללא תופעות לוואי, ומשפחת החולה לא רק מעוניינת, אלא היא זאת שהעלתה את הרעיון.
מדוע לא לתת לחולה עוד סיכוי?
נציגי הרפואה הקונבנציונלית, גאים בתורתם המסתמכת על מדענים שבודקים וחוקרים, עד שאין ספק שהיא נכונה. גם היום רובם נוטים לזלזל במרפאים שמספקים תרופות שלדעתם הן פרמיטיביות. לעיתים הם נקראות על ידם בזלזול, 'תרופות סבתא'. למרות שאין ספק שהמצב יותר טוב.
אני לא מתימרת להביא חוות דעת מלומדתאמנם  אין ברשותי תעודות של אשת מקצוע, אך יש לי נקודת מבט חשובה לא פחות. נקודת מבט כלקוחה. 
בשאלה 13 נגעתי בחשיבות של לקחת אחריות על הבריאות שלנו, אך לא סיפקתי טיעונים. בפוסט הזה כבר אפשר למצוא כמה. אצטרך להקדיש לזה פוסט שלם.
אך לפני שאמשיך, אשאיר כאן. המלצה חמה, לקרוא את הספר "כיצד לגדל ילד בריא למרות הרופא שלך".
למרות שמדובר בספר המתמקד בריאות של ילדים, אני מאוד ממליצה אותו גם למי שלא הורה, וגם אם לא מתכנן להפוך לכזה כי הוא מסביר באופן מאוד ברור ופשוט, איך הגוף שלנו פועל בשעת מחלה, ולמה הכי חשוב כמה שפחות להפריע לו. 
כמובן שאני לא מנסה לצאת נגד הרופאים אישית. ברור שיש רופאים מקסימים ויש נוראיים. אני מכוונת את דבריי אל האופן בו פועל הממסד הרפואי.
קשה לא לראות את המאבק בין הרפואה הקונבנציונלית, לבין מה שנקרא היום רפואה האלטרנטיבית. כרגיל, גם אין שום דבר חדש תחת השמש. למשל בארצות הברית באמצע המאה ה 19 התנועה הרפואית הפופולרית , הפריעה לרופאים ה"רגילים".
המאבק משפיע על החופש שלי כלקוחה.
מבחינת הממסד הם לא מוכנים לוותר על הכוח שלהם, ויש להם כוח.
הם אוהבים לשלוט, גם כאן אפשר לראות את השימוש בשיטה האהובה עליהם, הפרד ומשול.
אם פותחים את העיניים, אפשר לראות בקלות איך הם הצליחו לעשות זאת גם במקרה של בריאותינו.
אקח לדוגמא דווקא את הנושא הכי רגיש, החיסונים.
עם מה שקורה היום עם הקורונה, זה דיי מתבקש.
כל עוד רוב אנשים נתנו בשמחה, לחסן את עצמם ואת הילדים שלהם, הכל התגלגל על מיי מנוחות.
ברגע שאנשים התחילו לשאול, לפקפק, ואף לסרב לחיסון, אנשי הממסד שינו גישה.יש מקומות שאסרו להכנס לבית ספר, אלא אם כן חותמים על מסמך שמציג סירוב על רקע אמונה דתית. היום בחלקם זה כבר לא מספיק.באוסטרליה מונעים הטבות כספיות, להורים שלא מחסנים.
בגרמניה הוציאו חוק לפני כמה שנים, שמאפשר לקנוס הורים על סירוב לחיסון.מישהו כנראה שכח, שחירות הכוונה גם לאיך שאנחנו רוצים לטפל בעצמנו.
העניין הוא שלעביר חוק זה לא מספיק, צריך שיהיה חלק גדול מספיק מהעם שיאמין בצורך לחוק כדי להשיג בטחון, אפילו אם זנ דורש בגזילה מזכויות הפרט.
אז הכניסו לאנשים את הרעיון לחיסון עדר, וכך יצרו להם שתי קבוצות יריבות.
המחסנים והלא-מחסנים. 
 הם לא צריכים לעשות כמעט דבר, הציבור מתקוטט בתוך עצמו.
אנשים שלא מחסנים רוצים שיעזבו אותם לנפשם, כך גם חלק מהמחסנים.
החלק האחר סגור עם עצמו, שמי שלא להתחסן הוא פושע.
עליהם חברות התרופות חוגגות.
אז איך הגענו למצב שאנשים היו צריכים לבקש אישור מרופאים, כדי לטפל בקרוב שלהם עם ויטמינים?
האם באמת תרופות שנוצרו במעבדה תמיד עובדות, ותרופות הנרקחות על ידי מרפאים הן תמיד חסרות עדויות העומדות בפרוטוקול של מחקרים מדעיים?

אז כאן מגיע הקשר לציד המכשפות.
ישנו ספר מפורסם שמתעסק בנושא. אולי יותר נכון, מאמר אקדמאי ארוך.
הן מסבירות את זה נהדר, ממליצה לקרוא את כולו.
אצטט כאן מה שנראה לי חשוב, אתרגם כמיטב יכולתי למי שזקוק, ואוסיף הערות שלי כאשר ארגיש צורך.

The stakes of the struggle were high: Political and economic monopolization of medicine meant control over its institutional organizations, its theory and practice, its profits and prestige. And the stakes are even higher today, when total control of medicine means potential power to determine who will live and will die, who is fertile and who is sterile, who is “mad” and who sane.
ההימור של המאבק היה גבוה: מונופול פוליטי וכלכלי על הרפואה, אומר שליטה על הארגונים הממסדיים שלה, התאוריה וההתמחות שלה, הרווחים והיוקרה שלה . והימור אפילו גבוה יותר היום, כאשר שליטה מלאה על הרפואה אומרת פוטנציאל לכוח להחליט מי יחיה ומי ימות, מי יהיה פורה ומי יהיה עקר, מי יהיה "משוגע" ומי שפוי.
יש לזכור שמילים אלו נכתבו לפני כמעט 40 שנה. לאורך כל אותן שנים כוח השליטה של הממסד רק גדל, והגיע מוכן להתקיף לתקופת הקורונה.
The witch-craze did not arise spontaneously in the peasantry. It was a calculated ruling class campaign of terrorization.
שגעון המכשפות לא התעורר ספונטני מהאיכרים. זה היה מסע טרור מחושב של המעמד השולט.
 the most fantastic accusation of all: The witch is accused not only of murdering and poisoning, sex crimes and conspiracy – but of helping and healing.
האשמה הדימיונית מכולן: המכשפות הואשמו לא רק ברצח, הרעלה, פשעי מין וקשירת קשר - אלא בעזרה וריפוי. 
When faced with the misery of the poor, the Church turned to the dogma that experience in this world is fleeting and unimportant. But there was a double standard at work, for the Church was not against medical care for the upper class. Kings and nobles had their court physicians who were men, sometimes even priests. The real issue was control: Male upper class healing under the auspices of the Church was acceptable, female healing as part of a peasant subculture was not.
בהתמודדות עם הסבל של העניים, הכנסיה פנתה לדוגמה שהנסיון בעולם הזה הוא חולף ולא חשוב. אבל היה כאן סטנדרט כפול בפעולה, שכן הכנסיה לא הייתה נגד טיפול רפואי למעמד העליון. למלכים ולאצילים היו אנשי רפואה,שהיו גברים, בחצרות ארמונתיהם, לפעמים אפילו כמרים. העניין האמיתי היה שליטה: גבר מרפא מהמעמד העליון תחת החסות של הכנסיה היה מקובל, אישה מרפאה כחלק התת-תרבות של האיכרים היה אסור.
The witch-healer’s methods were as great a threat (to the Catholic Church, if not the Protestant) as her results, for the witch was an empiricist: She relied on her senses rather than on faith or doctrine, she believed in trial and error, cause and effect... In short, her magic was the science of her time.
השיטה של המכשפות-מרפאות הייתה איום (לכנסיה הקתולית, אם לא לפרוטסטנטית) כמו התוצאות, כי המכשפה הייתה אמפירית/נסיינית: היא הסתמכה על החושים שלה ולא על גורל ודוקטרינה, היא האמינה בניסוי והטעיה, סיבה ותוצאה... בקיצור, הכישוף שלה היה המדע של זמנה.
הרפואה הקונבנציונאלית קיבלה את כוחה לא בזכות השגים, אלא בזכות מניפולציה פוליטית. זה משהו שאפשר לראות בקלות גם היום. הדוגמא מניו-זילנד אולי נשמעת קיצונית, אך זה הלך העיניינים באופן רגיל.
תחשבו על זה רגע. דמיינו הורה לוקח את הילד שלו לבית חולים, בגלל משהו קל שהסתבר כשום דבר, אך הוא מת מזיהום שהוא קיבל בבית חולים. אף אחד לא יאשים אותו בפזיזות או חוסר אחריות. אלו מין כותרות היו מופיעות? האם היו מאשימים בפזיזות, כי אם הוא היה בודק, אז הוא היה יודע, שיש מאה אלף מקרים בשנה של זיהומים, מתוכם כ-5000 מסיימים את חייהם
עכשיו דמיינו את אותו הורה , מנסה פתרון אחר ממה שמציעה המערכת. הכל הלך חלק, עד שהיה סיבוך מפתיע, והילד נפטר. אלו כותרות סיפור כזה יספוג?
יש סיכון בכל מהלך בחיינו. לפעמים עושים טעויות.
הבעיה היא שאם בוחרים בדרך שלא תואמת לנרטיב של המעמד השולט, אז יאשימו אותך במקרה של אסון, אם הלכת לממסד אתה מעביר את האחריות אליו. כך גם את האשמה מעבירים אליו, במקרה תהיה בעיה.
וככה הם הפכו את הרפואה המדעית ליחידה שחוקית לשימוש.
The partnership between Church, State and medical profession reached full bloom in the witch trials. The doctor was held up the medical “expert,” giving an aura of science to the whole proceeding.
השיתוף בין הכנסיה, המדינה ומקצוע הרפואה הגיעה למלוא פריחתו במשפטים של המכשפות. הרופא נחשב ל,מומחה" לרפואה, וקיבל הילה של מדע לאורך ההליך.
עד עכשיו דובר על אירופה. מהתהליך שקרה בארצות הברית אפשר ללמוד גם הרבה, על מצב הרפואה היום.
 The US in 1800 could hardly have been a more unpromising environment for the development of a medical profession, or any profession, for that matter. Few formally trained physicians had emigrated here from Europe. There were very few schools of medicine in America and very few institutions of higher learning altogether. The general public, fresh from a war of national liberation, was hostile to professionalism and “foreign” elitisms of any type
ארצות הברית ב-1800 יכלה בקושי להיות סביבה יותר לא מבטיחה לפיתוח מקצוע הרפואה, או כל מקצוע, לצורך העניין. מעט רופאים שהוכשרו רשמית היגרו לכאן [ארצות הברית] מאירופה. היו מעט בתי ספר לרפואה, מעט מוסדות לימודים גבוהים בסך הכל. הציבור הרחב, טרי ממלחמת האזרחים, היה עויין למקצוענות, עליונות "זרה" בכל צורה.
כמו באירופה, גם בארצות הברית הרפואה לא השיגו תוצאות טובות.
 Their “formal training” meant little even by European standards of the time: Medical programs varied in length from a few months to two years; many medical schools had no clinical facilities; high school diplomas were not required for admission to medical schools... the “regulars” were taught to treat most ills by “heroic” measures: massive bleeding, huge doses of laxatives, calomel (a laxative containing mercury) and, later, opium. 
ה"לימודים הרשמיים" שלהם [הרופאים ה"רגילים"] נחשבו עוד פחות מהסטנדרט האירופאי של אותו זמן: תוכניות רפואיות מגוונות מכמה חודשים עד לשנתיים; הרבה מבתי הספר לרפואה לא היו מתקנים קליניים ; לא היו צריכים תעודה מבית ספר תיכון כדי להתקבל... ה"רגילים" למדו לטפל ברוב המחלות עם אמצעים "הרואים": הקזות דם מסביות, שימוש בכמות גדולה של Laxative חומר משלשל, Calomel (לקסטיב עם כספית) ויותר מאוחר אופיום.
 There is no doubt that these “cures” were often either fatal or more injurious than the original disease. In the judgment of Oliver Wendell Holmes, Sr., himself a distinguished physician, if all the medicines used by the “regular” doctors in the US were thrown into the ocean, it would be so much the better for mankind and so much the worse for the fishes.
אין ספק שה"ריפויים" האלו, היו לעיתים קרובות יותר מזיקות מהמחלה המקורית. 
לפי דעתו של אוליבר ונדל הולמס האב, בעצמו רופא מפורסם, אם כל התרופות בשימוש על ידי רופאים "רגילים" [קונבנציונלים] בארצות הברית היו נזרקים לים, זה היה הרבה יותר טוב לאנושות, וכל כך גרוע לדגים.
אי אפשר להגיד שהמצב השתפר.
The Popular Health Movement of the 1830s and 40s is usually dismissed in conventional medical histories as the high-tide of quackery and medical cultism. In reality it was the medical front of a general social upheaval stirred up by feminist and working class movements. Women were the backbone of the Popular Health Movement. “Ladies Physiological Societies,” the equivalent of our know-your-body courses, sprang up everywhere, bringing rapt audiences simple instruction in anatomy and personal hygiene. The emphasis was on preventive care, as opposed to the murderous “cures” practiced by the “regular” doctors.
"התנועה הרפואית הפופולרית של 1830 וה-40 בדרך כלל ביטלו אותה בהיסטוריה הרפואית כגאות של נוכלים וכת רפואית. במציאות זאת הייתה חזית רפואית של מהפכה חברתית כללית שהתעוררה על ידי התנועה הפמיניסטית, ותנועת מעמד הפועלים. נשים היו עמוד השדרה של התנועה הרפואית הפופלרית. Ladies Physiological Institute, המקבילה לקורסים של דעי-את-גופך שלנו, צצו בכל מקום, מביאים לקהל נלהב הוראות פשוטות באנתומיה והיגיינה אישית. הדגש היה על טיפול מניעה, בניגוד ל"טיפולים" הרצחניים ששומשו על ידי הרופאים ה"רגילים".

מכל זה, ויש עוד, אפשר להבין שבעצם האשימו מרפאות במעשי כישוף, וסגידה לשטן.
זה מה שאני חשבתי כל השנים. מדובר בהעללות שווא, כדי לתפוס את מקומן. לא רק מרפאות ומיילדות, אלא סתם נשים שסרחו.
כאשר מדברים על ציד המכשפות, ישנו ספר שתמיד עולה. לא סתם, נטעןף שזהו הספר שהתחיל את מסע ההשמדה.
שנים היה זה הרב מכר השני לתנ"ך.
בספר מתוארות 3 סוגי מכשפות.
מיילדות, נואפות, בוגדות
לא היה כישוף, ולא חיבור עם העולם שמעבר. מדובר בהאשמות שווא. כל מה שהמרפאות עשו זה להשתמש בצמחים, לחשים וקמעות, ובזה זה מסתכם, והשאר אם עשו משהו זה עברו על חוקי המוסר המיני.

למען כתיבת הפוסט יצאתי למסע לכיוון אחר, חדש בשבילי. הפעם בדקתי מה המכשפות של ימינו אומרות על הנושא.
למדתי דבר חדש מעניין. מצד אחד, עדיין אפשר למצוא את אותן טוענות. שמדובר ברדיפה אחרי נשים בעיקר בגלל שהן נשים, ובגלל שהן היו מרפאות פופלריות. סתם האשימו אותן בעבודת השטן, ושהן עורכות מסיבות עם שדים. מצד שני, הן גם שמחות לשתף, כשצריך, הן כן מתעסקות עם העולם שמעבר, ומתחברות עם ישויות אנרגטיות, אלוהיות. מבחינתן כל העניין הוא, שהממסד הדתי טוען שזה שלילי, אך אין זה כך, זה נתון שתלוי בהשקפת עולם.

כדי להסביר ולגבות את כוונתי, אקשר ואצטט סרטונים של כמה מכשפות במקביל.
אני לא מכניסה את המכשפים, לא כי אין, אלא רק בגלל שהפוסט מתרכז בפמיניזם.

אני אתחיל עם ציטוט מהרצאה על ספר שפורסם ב-2019.


בקטע הזה היא טוענת שעם כל גל של פמינזם, עלה העניין במכשפות. אנשים התחילו להבין שיכול להיות שאותן נאשמות לא היו בכלל מכשפות.
אמירות כגון אלו, גרמו לי לראות בהגדרה של מכשפה, בעיקר תוצר של קונספירציה של הממסד הדתי.
 העניין הוא שכמה דקות אחר כל, היא בעצם סותרת את עצמה. 
20:42 - הרבה מהפמינסטיות והפעילות לביטול העבדות, עסקו גם ברוחניות. ורוחניות היא בעצם הדת המאמינה שאנחנו יכולים לדבר עם המתים. שדרך לוח ויג'י', ודרך מדיום (תקשור) אנחנו יכולים לתקשר עם צד האחר.

דוגמא מפורסמת היא ויקטוריה וודהול.
מתוך ויקיפדיה

היא תמכה בחירות להינשא, להתגרש וללדת ללא פיקוח ממשלתי. היא הייתה האישה הראשונה שהוציאה עיתון שבועי, שהיה גם אקטיביסטי ונקט בגישה של שוויון זכויות לנשים. ב-1872 היא הייתה האישה הראשונה שהתמודדה לתפקיד נשיאת ארצות הברית.

שיא הקריירה הפוליטית של וודהול היה בשנות ה-70, כאשר ב-1872 הייתה האישה הראשונה שהייתה מועמדת לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה לשוויון זכויות של ארצות הברית (Equal Rights Party), שתמכה בזכויות שוות לנשים ובזכות הצבעה לנשים. 
Woodhull, with sister Tennessee (Tennie) Claflin, became the first female stockbrokers and in 1870 they opened a brokerage firm on Wall Street.
 ויקטוריה, יחד עם אחותה טנסי היו הברוקריות הראשונות בבורסה.   
] Woodhull, Claflin & Company opened in 1870, with the assistance of the wealthy Cornelius Vanderbilt, an admirer of Woodhull's skills as a medium
את החברה הן הקימו בעזרת קורנליוס ואנדרבילט, אשר העריץ את וודהול בזכות כישורי המדיום שלה.

דרך העיניים של המכשפות המודרניות, מצאתי כמה תוספות מעניינות.

Pam Grossman באותה הרצאה מעלה אותה בדקה 21:50. כך היא מתארת אותה:
האישה הראשונה הראשונה שהתמודדה לנשיאות. היא הייתה מדיום. הייתה האישה הראשונה שפנתה מול הקונגרס. 
היא אמרה להם שהרוחות אומרות לה מה לומר.

מכשפה אחרת, Kristen J. Sollée, כתבה ספר בשם,
הוא פורסם ב-2017

בהרצאה על הספר ,היא גם כן מדברת עליה בדקה 22:32.
היא מתארת אותה כפעילת לזכות בחירה לנשים כיפית, שהייתה מהמעודדות לאהבה חופשית.

כמו כן, היא הייתה זונה, ומדיום רוחני, והקימה את העיתון ראשון שהדפיס את המניפסט הקומוניסטי


לגבי ציד המכשפות, בדקה 11:37 גם היא מעלה את הטענה שלמרות שהם ישתמשו בקמאות, לחשים ועוד דברים, שהיום אנחנו נמצא אותם כמזיקים לבריאות שלנו, עדיין רוב האנשים לא האמינו שהמיילדות עצמן היו משרתות של השטן, אבל הן היוו איום גדול לממסד הגברי רפואי דתי. שהם השתמשו בדרך הזו כדי לפגוע באימון שלהן. עד כמה זה נכון אי אפשר בעצם באמת לדעת. גם אי אפשר לדעת כמה מיילדות וגם נשים רגילות הואשמו.

בעצם, התאוריה על עולם הרפואה ה״רגיל״, שהשתמש בציד המכשפות כדי לצבור כוח, לא שולל את הרעיון שחלקן באמת היו מכשפות. השאלה היא מה זה אומר להיות מכשפה?

בשביל לבדוק את זה נראה לי שזה יהיה מועיל לבדוק, מהי ההגדרה למכשפה?
כאשר מחפשים מכשפה באנגלית, אחת המושגים הראשונים שעולים הוא שמה של תנועה פמיניסטית אמריקאית. לא הייתי מודעת לקיומו עד שהתחלתי לחפש מידע לפוסט הזה. 
ראשי תיבות - W.I.T.C.H
בשנות השישים המאוחרות הייתה מחלוקת בתוך התנועה הפמיניסטית בין פמיניסטיות סוציאליסטיות שייחסו את דיכויין של נשים לקפיטליזם ושאפו ליצור בריתות פוליטיות עם קבוצות שמאל נוספות, כמו השמאל החדש, תנועת הכח השחור, תנועת הסטודנטים, התנועה האנטי מלחמתית ואחרות, מתוך רצון לחבור לקואליצייה שתביא לשינוי מהפכני. מנגד, עמדו פמיניסטיות רדיקליות שראו את דיכוי האישה כסוגיה נפרדת שיש להשאירה בלתי תלויה בתנועות השמאל.[1]
W.I.T.C.H הוקמה בעיר ניו יורק בערב ליל כל הקדושים בשנת 1968 תחת השם "הקונספירציה הבינלאומית של נשים טרוריסטיות מהגהנום". שמה של הקבוצה השתנה תכופות לפי מטרות פעולותיה, אך תמיד שמר על ראשי התיבות W.I.T.C.H.
בליל כל הקדושים, 1968, התלבשו נשות W.I.T.C.H כמכשפות וצעדו לאורך רחוב וול סטריט במטרה להטיל "קללה" על האזור המסחרי בעיר ניו-יורק.[2] רובין מורגן ציינה מאוחר יותר שמדד דו ג'ונס צנח בחדות ביום שלאחר מכן. באחת מפעולותיהן נכנסו נשות W.I.T.C.H למסעדה המפורסמת "קנזס סיטי של מקס", חילקו לבאי המקום שיני שום וקלפים עליהם נכתב המוטו "אנחנו מ.כ.ש.פ.ה, אנחנו נשים, אנחנו שחרור, אנחנו עצמנו" וקראו "תשע מליון נשים נשרפו כמכשפות".
לגבי בחירת תאריך ההקמה, ממש קשה לי להאמין שהן לא מאמינות שיש משמעות לכך.
עד עכשיו, הצלחתי למצוא את הקשר בין תנועת הפמיניזם לבין רוחניות באופן ישיר, ולמכשפות בעקיפין.זה המקרה הראשון שמצאתי, המקשר באופן ישיר בין מכשפות לפמיניזם. 

אז זה הארגון, עכשיו לאישה, מכשפה,

מכשפה היא אישה העוסקת בכישוף. לפי אמונות עממיות, למכשפה כוחות מאגיים והיא משתמשת בהם בדרך כלל כדי להזיק לבני אדם. לעיתים היא יוצרת בריתות עם שדים ועם השטן.

 [מטרת הכישוף או המאגיה היא לגרום לכוחות עליונים לבצע את רצונו של האדם המבקש, לא באמצעות תפילה אלא תוך שימוש בכוחות חזקים יותר.]

הכנסייה הקתולית בתקופת ימי הביניים רדפה אחרי נשים עצמאיות וחזקות, במיוחד נשים לא נשואות - רווקות, גרושות ואלמנות[2] - תוך האשמתן בכישוף. לנשים אדומות שיער היה סיכוי גבוה להיחשב כמכשפות. עד היום "ציד מכשפות" הוא ביטוי שמתאר האשמה חסרת בסיס, רדיפה ומשפט לא הוגן. 

חוקרים מודרניים טוענים שתיאור זה של המכשפה כזקנה בודדה ללא משפחה, מכוערת ומרושעת (גם אם חזקה ועצמאית), כניגוד לגיבורה שמצאה אהבה והתחתנה עם נסיך - נועד לשכנע נשים להתחתן[דרוש מקור]. לעיתים המכשפה מתגוררת עם עוד מכשפות (coven) ובכך שוב יש שבירה של מוסד המשפחה המקובל באותה תקופה.

הערך בעברית, לא מחדש יותר מדי. לעומת זאת בדיקה של המושג באנגלית מוביל לכיוונים מעניינים. 

Witch (word)

The word witch derives from the Old English nouns wicca Old English pronunciation: [ˈwittʃɑ] ('sorcerer, male witch, warlock') and wicce Old English pronunciation: [ˈwittʃe] ('sorceress, female witch')


ויקה נחשבת לדת בארצות הברית.
ויקה (אנגלית: Wicca) היא דת כישוף נאו-פגנית, ולמעשה דת הכישוף המודרנית הראשונה.ויקה היא דת פגנית מודרנית, אשר במרכזה פולחני מסתורין מאגיים של חגיגת הטבע, ואמונה דואותאיסטית באל זכר ובאלה נקבה, שזיווגם מקיים את העולם ומתגלם בכל דבר שהוא ביקום. ויקה ידועה כדת כישוף, ומאמיניה מתייחסים לעצמם כאל מכשפים ומכשפות
המייסד היה הפקיד הבריטי והאנתרופולוג החובב ג'רלד גרדנר. גרדנר לא תמיד נחשב על ידי המאמינים למייסד הדת, אלא רק למחדשה, כיוון שמאמיניה סוברים שאת מנהגי הליבה הוא קיבל מקבוצת מכשפות ששימרה מנהגי כישוף אנגלי עממי עתיקה.
אימוץ השם "ויקה" (Wicca) הוא התפתחות מאוחרת, ובראשיתה נקראה הדת בפי מאמיניה בשם "הדת הישנה" (The Old Religion). מקור השם ויקה הוא במונח wicche מאנגלית ביניימית. באנגלית עתיקה wicca הוא מכשף זכר ואילו wicce הייתה מכשפה נקבה. ככל הנראה יש גם קשר למילה wigle באנגלית עתיקה, שפירושה הגדת עתידות. השם "ויקה" בווריאציות שונות מופיע גם בשפות אחרות ממשפחת הלשונות הגרמאניות. בגרמנית גבוהה ביניימית wicken הוא פועל שמשמעותו "לכשף". ככל הנראה יש גם קשר למילה wIh ("קדוש") בגרמנית גבוהה עתיקה. ההגייה העתיקה של המילה היא "ויצ'ה", אך היום השתרשה הטעות "ויקה". קיימת שגיאה נפוצה, לפיה למילה יש קשר למונח wise ("חכם"). ואכן, כינוי נפוץ לדת הוויקה הוא The Craft of the Wise: אומנות החכמים.
באנגלית, כמובן, זה יותר מפורט
Wicca (English: /ˈwɪkə/), also termed Pagan Witchcraft, is a modern Pagan religion. Scholars of religion categorise it as both a new religious movement and as part of the occultist stream of Western esotericism. It was developed in England during the first half of the 20th century and was introduced to the public in 1954 by Gerald Gardner, a retired British civil servant. Wicca draws upon a diverse set of ancient pagan and 20th-century hermetic motifs for its theological structure and ritual practices.
לפני שאגש למקים הדת, אני אעבור על כמה מהמושגים שהוזכרו כאן. 
המונח נאו-פגאני מובדל מפגאניזם, אך למרות זאת חברי הנאו-פגניזם מגדירים את עצמם פאגאנים, ממשיכי הפגאניזם העתיק אשר מתואר כך על ידי הכנסייה הנוצרית.

The earliest traditions which later analysis would label as forms of Western esotericism emerged in the Eastern Mediterranean during Late Antiquity, where HermeticismGnosticism, and Neoplatonism developed as schools of thought distinct from what became mainstream Christianity. Renaissance Europe saw increasing interest in many of these older ideas, with various intellectuals combining "pagan" philosophies with the Kabbalah and Christian philosophy, resulting in the emergence of esoteric movements like Christian theosophy. The seventeenth century saw the development of initiatory societies professing esoteric knowledge such as Rosicrucianism and Freemasonry, while the Age of Enlightenment of the eighteenth century led to the development of new forms of esoteric thought. The nineteenth century saw the emergence of new trends of esoteric thought that have come to be known as occultism. Prominent groups in this century included the Theosophical Society and the Hermetic Order of the Golden DawnModern Paganism developed within occultism, and includes religious movements such as Wicca. Esoteric ideas permeated the counterculture of the 1960s and later cultural tendencies, from which emerged the New Age phenomenon in the 1970s.


מתוך הפסקה הזו, אשלוף לבדיקה אחד, האחרים, חלקם יופיעו שוב בגללו.

אף שאין הגדרה פורמלית לאמונות והתנועות הנמנות עם העידן החדש, מרביתן נעזרות בטכניקות הנשענות על מקורות שונים, תוך שילוב ממסורות הדתות האברהמיות, דתות פגאניות, מסורות מיסטיות מזרחיות ומערביות עתיקות ומקורות פילוסופיים ואחרים. העידן החדש מוגדר פעמים רבות על דרך האלטרנטיבה, בעיקר כלפי התפיסות המערביות הרווחות: רפואה אלטרנטיבית, דת אלטרנטיבית ובמקרים מסוימים אף מדע אלטרנטיבי.

New Age

As a form of Western esotericism, the New Age drew heavily upon a number of older esoteric traditions, in particular, those that emerged from the occultist current that developed in the eighteenth and nineteenth centuries.

גם זה מונח מאוד פתוח לפירוש ושימוש. מספר גדול של אנשים מרגיש חיבור לצמד מילים האלו.
Overall, roughly six-in-ten American adults accept at least one of these New Age beliefs. Specifically, four-in-ten believe in psychics and that spiritual energy can be found in physical objects, while somewhat smaller shares express belief in reincarnation (33%) and astrology (29%
מונח פופולרי, רבים פתוחים אליו, אבל עד כמה באמת מודעים מה באמת עומד מאחוריו?
מה שאני מבינה מכל זה, זה שהכל קשור. אי אפשר לברוח מזה.
התורות המזרחיות שהביאו איתם ההיפים, סיכוי גדול שזה לא אקראי.
למשל אפשר למצוא הרבה תאוריות והוכחות על קיום קשר בין הסי.איי.איי ודמויות היפיות. אחת כבר עלתה בבלוג בשתי שאלות, בשאלה 7 ושאלה 9
מאז אפשר למצוא כבר בכל מקום, שיעורים לתורות אסתיות עם ט'אץ מערבי.
אנשים רוצים לתקשר עם המתים. לפתוח את העין השלישית. מה בעצם  זה אומר, ומה אמור לחכות להם מעבר? 
רבים חשבו לעצמם: שטויות, מה כבר יכול לקרות?

כאשר חיפשתי ביו טיוב מכשפה באנגלית, מצאתי הרבה ערוצים של מכשפות. הנה ציטוט שלא אחת מהן

How Witches Practice Witchcraft | #WitchBabyWednesdays

We could say it's becoming a trend now, just like the New Age Spirituality became a trend. People started to doing Yoga, because it's like super cool, but than there's actually people who really had deep spiritual practice, and that is where the trend came from


לדעתי השאלה היא לא רק אם זה עובד או לא, אלה אם זה כן זה עובד, האם יש סיכון להשלכות רעות. לדעתי גם חשוב ללמוד על האדם שהמציא והמליץ על זה. 
דוגמא טובה, לדעתי, היא חינוך ולדורף
הורים משלמים המון כסף, כדי לשלוח את הילדים לבתי ספר פרטיים עם אידיאולוגיה מפתה. 
חינוך ולדורף מתבסס על תורת האנתרופוסופיה, פרי הגותו.
"אנו חותרים לקבל במתודיקה ובדידקטיקה שלנו את אשר עשוי לנבוע ממדע חי בתור פעולה אנושית נפשית. מתוך המדע המת יכול לבוא רק ידע מת, ומתוך מדע הרוח החי ינבעו מתודיקה, דידקטיקה ותפיסה במובן הרוחי, שעמן נוכל ללמד ולחנך. לכך אנו חותרים!".

הכל נשמע יפה ופסטורלי, אבל מה זה בדיוק אנתרופוסופיה?
אנתרופוסופיה (מיוונית: "אנתרופוס" = אדם, "סופיה" = חכמה), המכנה את עצמה "מדע הרוח", פותחה וגובשה על ידי רודולף שטיינר

התנועה האנתרופוסופית הוקמה בשנת 1912 על ידי רודולף שטיינר במטרה לעודד את החקירה של ידע רוחי, את ההעמקה בו בקבוצות לימוד, את פיתוחו והרחבתו ואת ההפריה באמצעותו של תחומי חיים שונים. התנועה האנתרופוסופית החלה לפעול במסגרת התנועה התאוסופית, כענף הגרמני שלה כבר בשנת 1902, ונפרדה ממנה על רקע משבר רעיוני בין שטיינר לראשי החברה התאוסופית.

בשנים האחרונות בארצות הברית ובצרפת נטען בבתי המשפט שהאנתרופוסופיה היא דת או כת, אולם תיקים אלו נסגרו בסופו של דבר.[

אבל מי רוצה לסכן את ילדיו. אמנם התיקים נסגרו, אבל העובדה שהוא יוצא התנועה התאוסופית, מעלה את חשדותיי.


התנועה הזו וההוגה הראשונה של הרעיון, הלנה פטרובנה בלבצקי 1831–1891, גם כן מופיעות ומשפיעות בהרבה מקומות.
Pam Grossman חושבת שהיא צריכה להיות שם ידוע בכל בית.
לבינתיים, כאן בבלוג היא  כבר הופיעו בשאלה 11כאחת שהשפיעה מאוד על אליסטר קראולי, שאגע בו שוב מאוחר יותר, אך לשם כך הגיע הזמן לחזור לג'ראלד גרדנר.

אצטט שוב את Pam Grossman מתוך אותה הרצאה, דקה 31:10 : 
I would not standing here without him, even though he's a problematic fave
בקיצור, היא לא הייתה עומדת שם כמכשפה בלעדיו.
מתוך ויקיפדיה:

Gardner's family was wealthy and upper middle class, running a family firm, Joseph Gardner and Sons, which described itself as "the oldest private company in the timber trade within the British Empire." 

אני חושבת שזה פרט חשוב, כי זה מבחינתי מעלה מיד חשד, שקיים סיכוי גדול שהוא היה מקושר למעלה.

Having an interest in Rosicrucianism, a prominent magico-religious tradition within Western esotericism,

Rosicrucianism - מסדר צלב הוורד

מסדר צלב הוורד (בגרמניתRosenkreuzer, רוזֶנקרויצֶר) מתואר כא   גודת סתרים אשר נוסדה על ידי כריסטיאן רוזנקרו    w    w w zw zw Z SX T יץ במאה ה-15, והייתה מקושרת עם פרוטסטנטיות ולותרניות. הקתולים דחו את המסדר בטענה כי מחזיקים הם מידע שונה מהתפיסה המקובלת באירופה באותה תקופה. מכיוון שחלק מהידע של המסדר נבע מהסופים, נשמר הדבר בסוד במשך 120 שנה עד לאקלים האינטלקטואלי המתאים יותר אשר יהיה עשוי לקבל אותו.

והנה הגיעה ההוכחה שהוא באמת מקושר.

לסופים יש השפעה נרחבת על אוהבי המיסטיקה, נראה שגם על חלק מהיהודים. אך זה יצטרך לחכות לשאלה אחרת.

לבינתיים משאירה קישור למאמר קשור, מהאתר קונספיל הותיק

השבתאים והניהליזם המיסטי המוסלמי של האילומינטי


מה שמעניין, וכן קשור לנושא של הפוסט, הוא רשימת הארגונים אליו הארגון עצמו קשור. חלק נכבד מהם הם מהבונים החופשיים.

דבר אחר חשוב, אחד מחברי הארגון היה אליסטר קראולי, גם אות כבר הזכרתי בשאלה 11, שם קישרתי אליו את הביטלס ולד זפלין.
עכשיו אצטט את דיויד בואי, שם הוא מזכיר אותו בקצרה.

11:25 העתקתי מילה במילה.
I had a fell into the trap of is the black magic Cannibalism and whole idea of the just the Crowleyism of you know the times there was a significant part of the middle point of the 70s and i really got completely disoriented by all of that
אתם קוראים נכון, קניבליזם. כישוף שחור וקניבליזם. קראוליזם.
מוסיקה כל כך אהובה, ופתאום הכל נצבע בגועל. הקטע הכי חזק, שזה עובר בלי שום שאלת הבהרה מצד המראיין.

אחזור עכשיו להרצאה, 
קודם כל אני רוצה לגעת קלות בכותרת. אין ספק שהיא מושכת תשומת לב בזכות כוחה של מילה אחת.
אהבה חופשית היא משהו שפמיניסטיות אוהבות לעודד, אהבת אמת זה לא הקטע שלהן. כבר העלתי שאלה זו בבלוג, איך קשור הפמיניזם לתוכנית לחסל את הקן המשפחתי? 
עניין שעולה הרבה, ועולה לנו הרבה.
אז אחרי שהוצאתי את זה מהסיסטם, אחזור לנושא הפוסט הזה, ולשם כך אחזור לתחילת ההרצאה. היא מדברת על העליה בפופולריות של מכשפות, ותורת הפאגנים. היא מציגה תמונות להמחשה. בדקה 0:58 מופיעות 3 שמלות של דיור.
DIOR RESORT 2018 - כאן אפשר לראות בנוחות את הדוגמאות.

לדיור יש קשר עם רובין מורגן
מורגן היא אחת מהמייסדות של המכשפות, W.I.T.C.H.
בסוף הכל תמיד מתחבר.
 
האם זה מתחבר גם לשטן? אשאל את זה אחרת, האם הן בטוחות שהן מתעסקות עם אנרגיות טובות? 
כמה, ומה הן יודעות על אותן ישויות בלתי נראות ממימד אחר, אליהן הן מתחברות?
 הן באמת יודעות, עם מה הן מתעסקות?
כמה באמת המכשפות הפמינסטיות נגד השלטון, או שהן חלק מהתוכנית של הפרד ומשול? 
 מי יודע מה מקור האינפורמציה שהן קוראות?
מה שבטוח, הסמלים שלהן יותר מדי דומים לסמלים שמתמשים האנשים בעמדות כוח בכל מקום. אותם אלו, הממשיכים דרכם של אותם ציידי המכשפות.
בפוסט הזה תמצאו הרבה שאלות. התשובות הן בגדר רעיונות, הצעות לכיווני מחקר, וניחושיים אישיים. הכל כאן הוא לכאורה. על מנת לדעת מהי באמת האמת, כל אחד יצטרך לעשות את המסע שמתאים לו.


הערות, הארות, תוספות, שאלות, הכל יתקבל בברכה.
יש כאן מקום לכולם.
אשמח אם יתפתח דיון, ודרכו להעמיק עוד על הנושא.
תודה.  
כדי לקבל עדכונים, אפשר לעקוב אחרי בטוויטר.
רשימה מסודרת של השאלות, אפשר למצוא בתוכן עיניינים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שאלה 27 - העולם בטירוף, איך בכל זאת אני רגועה?

שאלה 37 - למה דווקא 6 מיליון?

שאלה 19 - האם יש קשר בין התפילין של היהודים לכעבה של המוסלמים?